Din relation till smärta och trötthet

Har du långvariga problem med olika muskelsmärtor och trötthet? Förutom att jag kan hjälpa dig att slappna av och släppa på spänningar som tar energi genom sitt hållande och genom sin smärta, så finns två viktiga saker du kan göra för dig själv.

* Vila när du är trött

Att vila när du är trött är förmodligen mycket jobbigare än det låter. Att vila är att nämligen att sätta  gränser och att lyssna på sig själv. Vad händer i dig och omkring dig när du väljer en eftermiddag på soffan istället för att träna, åka och handla, träffa en vän, laga en middag, strunta i att städa? Förmodligen kommer protester både från dig själv och de människor du har omkring dig. Bara du kan känna hur mycket du behöver vila, ingen annan människa kan veta det. Att vila så mycket som du behöver kan vara nyckeln till en frisk kropp. Detta andrum är det enbart du själv som kan ge dig.

* Anpassa dig efter din smärta

Att du ska anpassa dig efter sin smärta låter väldigt tråkigt och begränsande, men kan ge dig positiva effekter längre fram. Smärta är kroppens sätt att säga till dig att din gräns är nådd. Sedan tänjer många människor så mycket de kan på den gränsen vilket kan leda till att kroppen börjar kompensera med andra muskler för att härda ut vilket i sig skapar nya spänningar och ny muskelsmärta. Mitt råd är att göra tvärtom. Börja  vila och göra väldigt lite aktiviter varje dag och se vad som händer med din smärta.På vilket sätt har jag så lite smärta som möjligt?  Genom att ta bort stress och belastning kommer förmodligen din smärta att minska och kroppen kommer få en chans att återhämta sig och läka.  Nyckeln blir att hålla dig på rätt sida om smärtgränsen. På sikt kan denna gräns flyttas framåt, men det viktiga för dig är att veta när  du gått över den och ska backa tillbaka.

Att vila och anpassa sig efter smärta kräver mod och det kommer att blottlägga dina egna och andras krav på dig. Denna process kan göra ont i själen och kan innebära ett bryskt uppvaknande till hur din verklighet egentligen ser ut. På sikt finns det mycket gott att se fram emot, t ex ett liv där du agerar utifrån vad du själv vill och känner för utifrån dina förutsättningar. Låter det inte härligt?

Mjuk, medveten beröring gör skillnad

Jag blev så glad när jag läste att det bedrivits forskning på KranioSakral terapi med tydliga och positiva resultat 🙂 Just denna forskning hade inriktat sig mot fibromyalgi. Det stärker mig i min uppfattning om att den mjuka, medvetna men kravlösa beröringen jag använder mig av i rosenmetoden och kraniosakral terapi fungerar! Både på människor och hästar!

 

Semesterkul i Mölnlycke

Varje sommar i 3 år har Martina på Mölnlycke Yoga haft kundaliniyogapass utomhus framför Råda SäteIMG_0871ri. Igår var jag där tillsammans med min syster och två vänner till henne. Det var en härlig upplevelse. Det var skönt väder, fin utsikt, ett bra klassiskt pass och mycket folk. Jag räknade till så många som 40 personer på gräsmattan framför Råda Säteri 🙂 Kul att se så många människor som är måna om sin hälsa en semestermorgon i Mölnlycke!

Kundaliniyoga var min introduktion till yoga. De flesta övningarna i kundaliniyoga är enkla (men mycket kraftfulla) och kräver inte mycket styrka och smidighet från start av den som utövar det. Därför tycker jag att kundaliniyoga är en perfekt yoga för nybörjare. Kroppen känns ofta mycket frisk, mjuk och avslappnad efter ett pass. Allteftersom ökar styrka och smidighet och det kan bli hur jobbigt som helst 🙂

Jag kan rekommendera kundaliniyoga till människor som har problem med ryggen (många av övningarna har fokus på  att mjuka upp samt få igång blodcirkulationen i ryggraden). När jag känner av mina ryggproblem (som jag har efter en bilolycka) så brukar en stund med ryggövningarna varje dag några dagar i rad göra susen 🙂 Medicinsk yoga har utvecklats ur kundaliniyoga och det kan man få via landstinget

Yogan på Råda Säteri håller på fram till vecka 33 (är förlängt) måndag och onsdag kl 08.30. Ingen föranmälan, inställt vid regn. Här är kontaktuppgifter till Martina och Mölnlycke Yoga

Hästen i fokus på Gillian Higgins seminarie

Måndagen den 9 juni var jag på Gillian Higgins (Horses Inside Out) föredrag om hästens biomekanik. Det var en aha-upplevelse för mig när det gäller hästens anatomi och musklernas samarbete när hästen är i rörelse. Jag lärde mig otroligt mycket.

insideoutNågot som fastnade hos mig var när GIllian sa: “Vad har vi förväntningar på vår häst?”. Hur många ryttare tänker t ex på det statiska arbete som hästen måste utföra när den går i form? Hur många tänker på att hästen kanske behöver gå lite på lång tygel och inte bli pådriven när den inte orkar hålla formen? Ibland önskar jag att hästen kunde prata med oss, eller att vi utsatte oss själva för den träningen vi gör med hästen så vi kunde förstå mer. GIllian ska komma hit till Sverige nästa år och jag ska definitivt gå och lyssna på henne igen. Om du vill rida din häst på ett snällt och hållbart sätt kan jag verkligen rekommendera dig att läsa hennes senaste bok, Hästen i rörelse – en guide till ökad prestationsförmåga eller gå på hennes nästa seminarie 🙂

Till hösten är det äntligen dags för mig att läsa Basmedicin för häst 🙂 Ser så mycket fram emot det!

Här finns länkar till referaten från seminariet som Hippson har skrivit

http://www.hippson.se/artikelarkivet/veterinar/sa-fungerar-hastens-skelett.htm ,  http://www.hippson.se/artikelarkivet/veterinar/hastarna-behover-trana-sina-br-magmuskler.htm